IMPROVE Bleeding Risk Assessment Score
Der IMPROVE-Blutungsrisiko-Score schätzt das Blutungsrisiko bei akut erkrankten, hospitalisierten Patienten ab, bei denen eine Antikoagulation in Betracht gezogen wird.
Die Amerikanische Gesellschaft für Hämatologie (ASH) befürwortet solche Risikomodelle, um die Übertherapie (Blutungsrisiko) und Untertherapie (VTE-Risiko) mittels integrierter Entscheidungsbäume ("Fast-and-Frugal-Trees") individuell abzuwägen.
Referenzen:
1. Decousus H, Tapson VF, et al. Factors at admission associated with bleeding risk in medical patients: findings from the IMPROVE investigators. Chest. 2011; 139: 69-79.
2. Hostler DC, Marx ES, et al. Validation of the International Medical Prevention Registry on Venous Thromboembolism Bleeding Risk Score. Chest. 2016; 149: 372-9.
3. Rosenberg DJ, Press A, et al. External validation of the IMPROVE Bleeding Risk Assessment Model in medical patients. Thromb Haemost. 2016; 116: 530-6.
4. Schunemann HJ, Cushman M, Burnett AE, et al. American Society of Hematology 2018 guidelines for management of venous thromboembolism: prophylaxis for hospitalized and nonhospitalized medical patients. Blood Adv. 2018;2(22):3198-225
5. Djulbegovic B, Boylan A, Kolo S, et al. Converting IMPROVE bleeding and VTE risk assessment models into a fast-and-frugal decision tree for optimal hospital VTE prophylaxis. Blood Adv. 2024;8(12):3214-24.