Radiologische Untersuchungen - Orientierungshilfe

Diese Tabelle bietet eine Übersicht über häufige medizinische Fragestellungen und die jeweils empfohlenen radiologischen Untersuchungen. Die Tabelle erhebt keinen Anspruch auf Vollständigkeit. Sie dient als Orientierungshilfe für zuweisende Ärztinnen und Ärzte. Für detaillierte Frage kontaktieren Sie bitte unsere Zentrale Terminvergabe. Weiterführende Informationen finden Sie auch hier auf der Homepage der Strahlenschutzkommission.

 

Klinische Fragestellung / Verdachtsdiagnose
Empfohlene radiologische Untersuchung
Hinweis / Zusatzinformationen
Kopf / Neurologie
Chronische KopfschmerzenMRT-Schädel mit/ohne KMErfassung von Raumforderungen, Entzündungen, vaskulären Ursachen

Blutung, Fraktur (in der Akutsituation Vorstellung in der Notaufnahme)

CT-Schädel nativ (ggf. MRTBeurteilung struktureller Läsionen, Malformationen
Hals / HNO
Raumforderung HalsSonografie Hals (HNO), ggf. MRT oder CT HalsCT bei knöcherner Beteiligung, MRT mit gutem Weichteilkontrast
SchilddrüsenknotenSonografie, ggf. Szintigrafie (Nuklearmedizin)Sonografie als Erstdiagnostik; Szinti zur funktionellen Beurteilung

Schluckbeschwerden, Dysphagie

Sonographie, ggf. CT / MRT, Durchleuchtung zur Darstellung des SchluckaktesDynamische Darstellung des Schluckaktes nach Trinken von Kontrastmittel
Thorax / Herz

Akute Dyspnoe /  Lungenembolieverdacht (in der  Akutsituation Vorstellung in der Notaufnahme)

CT-Angiografie des ThoraxGoldstandard zum Nachweis/Ausschluss einer Lungenembolie
Pneumonie / TumorverdachtRöntgen-Thorax, ggf. CT-ThoraxCT bei unklaren Befunden oder Therapieversagen
Koronare HerzkrankheitCT-KoronarangiografieNichtinvasive Darstellung koronarer Sklerosen
Abdomen / Gastroenterologie

Akutes Abdomen (in der Akutsituation Vorstellung in der  Notaufnahme)

CT-Abdomen mit KMSchnelle Ursachenabklärung (z. B. Appendizitis, Divertikulitis, Ileus)

Leberherd / Lebermetastasen

Sonographie, CT Abdomen mit Kontrastmittel, ggf. MRT-Leber mit leberspezifischem KIndividuelle Diagnostik je nach Pat.charakteristik und Fragestellung

Gallensteine / Choledocholithiasis

Sonografie Abdomen, ggf. CT oder MRTMRT/MRCP bei unklaren Befunden oder Steinen im Gallengang
Nierenkolik / HarnstauSonografie Nieren, ggf. CT-Abdomen nativCT zur Steindarstellung und Lagebestimmung
Bewegungsapparat / Orthopädie

Frakturverdacht (in der Akutsituation Vorstellung in der Notaufnahme)

Röntgen, ggf. CTCT bei Gelenkbeteiligung oder unklaren Röntgenbefunden

Gelenkschmerzen (Meniskus, Kreuzband)

MRT des betroffenen GelenksBeste Darstellung von Weichteilstrukturen

Rückenschmerzen / Bandscheibenvorfall

MRT der WirbelsäuleDarstellung von Nerven, Bandscheiben, Spinalkanal
Osteoporose / FrakturrisikoQuantitative CT, DXA-MessungVerfahren zur Knochendichtemessung
Urologie / Gynäkologie

Urolithiasis (in der Akutsituation Vorstellung in der  Notaufnahme)

CT-Abdomen nativ (Low-Dose)Hohe Sensitivität für Harnsteine
Adnextumor / MyomSonografie (Gynäkologie), ggf. MRT-BeckenMRT zur besseren Charakterisierung/Staging
MammakarzinomMammografie, ggf. Sonografie / MRTMRT bei dichter Brust oder intensivierter Früherkennung
Gefäße / Angiologie

Periphere arterielle Verschlusskrankheit (pAVK)

CT- oder MR-AngiografieMRT bei stark verkalkten Gefäßen, MRT ggf. ohne Kontrastmittel möglich
Carotis-StenoseDoppler-/Duplexsonografie, ggf. MR-/CT-AngiografieMR/CT bei OP-Planung oder unklarer Sonographie

Aneurysma aorta abdominalis

Sonografie, ggf. CT-AngiografieCT bei präoperativer Planung oder Verlaufskontrolle
Tiefe VenenthromboseKompressionssonografieCT-/MR-Phlebografie nur in Ausnahmefällen

 

Laboratory

In the case of an examination with intravenous or intravenous contrast agent administration, a few laboratory values are required. According to the current guideline, a distinction is made between outpatients and inpatients:

  • Outpatients: Creatinine and TSH max. 3 months old
  • Inpatients: Creatinine max. 7 days old, TSH max. 3 months old

 

A brief overview of the required laboratory values depending on the examination modality can be found directly below:

Conventional fluoroscopic examinations with KM

Only for intravenous administration: creatinine, TSH*

Angiography

Coagulation values max. 2 weeks old

Creatinine, TSH*, Quick/INR, pTT, small blood count

CT SCAN

Creatinine, TSH*

MRI

Creatinine (only for imaging of the liver)

Ultrasound with KM

No laboratory values required

Punctures (any modality)

Coagulation values max. 2 weeks old

Quick/INR, pTT, small blood count

with KM administration additionally creatinine, TSH*

* In the case of known thyroid disease or suppressed TSH, an additional determination of fT3 and fT4 is required.

 

 

 

Fasting

  • It is not necessary to abstain from food before a contrast-enhanced examination.
  • In the case of increased risk, contrast medium allergy or a puncture (any modality), a 4-hour fasting period is required

Metformin intake

  • The oral antidiabetic agent metformin is primarily excreted renally, as are iodine-containing contrast media. Additional i.v. administration of iodine-containing contrast media increases the risk of metabolic acidosis.
  • If renal function is normal or moderately impaired (eGFR > 30ml/min), metformin intake can be continued.
  • If renal function is impaired (eGFR < 30ml/min), metformin intake should be paused from the day of the examination and renal function (GFR) should be checked after 48 hours. Metformin can be restarted if there is no significant change in GFR.

Procedure

  • In the case of manifest hyperthyroidism, the administration of iodine-containing contrast media (e.g. CT, angio) is only indicated if there is a vital indication.
  • In the case of impaired renal function (e.g. CT, MRI, angio), prior hydration (p.o. or i.v.) should be considered.

 

If you have any questions regarding any necessary preparation, please do not hesitate to contact us.

 

Central appointment centre Oberer Eselsberg

Phone 0731 500-61111

Fax 0731 500-61108

Monday: 7:30 - 16:00

Tuesday to Thursday: 7:30-16:30

Friday: 7:30-15:00

Centralised appointment allocation Michelsberg

Phone 0731 500-61210

Fax 0731 500-61214

Monday to Thursday: 7:30-16:00

Friday: 7:30-14:30

 

 

Picture service

If you need the images in addition to our written report, please let us or the patient know. We can make the images available to patients and referring physicians quickly, efficiently and securely via the Internet. The studies can then be viewed (including preliminary examinations if necessary) using any web browser or downloaded and transferred to your image viewing system. This allows us to replace the usual patient CD and protect the environment.

 

 

 

Further training according to WBO

We offer the entire range of radiological training, including advanced specialisations in paediatric/neuroradiology and a dual specialist in radiology/nuclear medicine.

You can find a detailed overview of the individual curricula and the doctors authorised to provide further training in the overview attached below.

 

Curricula

Doctors authorised to provide further training

Diagnostic Radiology

Prof Dr M. Beer, Prof Dr B. Schmitz

Focus on paediatric radiology

Prof. Dr M. Beer

Specialising in neuroradiology

Prof. Dr B. Schmitz, Dr M. Reuter

Dual specialisation in radiology/nuclear medicine

Prof. Dr M. Beer, Prof. Dr A. Beer

 

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