ATRIA Bleeding Risk Score
Der ATRIA Bleeding Score schätzt das Blutungsrisiko bei Patienten ein, bei denen eine orale Antikoagulation mit Warfarin (bzw. Vitamin-K-Antagonisten) begonnen werden soll.
• 0–3 Punkte: Geringes Risiko (Low Risk) – Jährliches Blutungsrisiko: 0,76%
• 4 Punkte: Mittleres Risiko (Intermediate Risk) – Jährliches Blutungsrisiko: 2,62%
• 5–10 Punkte: Hohes Risiko (High Risk) – Jährliches Blutungsrisiko: 5,76%
Rechtlicher Hinweis: Dieser Rechner dient ausschließlich zu Informationszwecken und als klinische Orientierungshilfe. Er ersetzt keine eigenständige ärztliche Beurteilung und medizinische Diagnose.
Referenzen:
1. Fang MC, Go AS, et al. A new risk scheme to predict warfarin-associated hemorrhage: The ATRIA (Anticoagulation and Risk Factors in Atrial Fibrillation) Study. Journal of the American College of Cardiology. 2011; 58: 395-401.
2. Lip GYH, Skjoth F, et al. The HAS-BLED, ATRIA, and ORBIT Bleeding Scores in Atrial Fibrillation Patients Using Non-Vitamin K Antagonist Oral Anticoagulants. Am J Med. 2018; 131: 574 e13- e27.
3. van den Ham HA, Klungel OH, et al. Comparative Performance of ATRIA, CHADS2, and CHA2DS2-VASc Risk Scores Predicting Stroke in Patients With Atrial Fibrillation: Results From a National Primary Care Database. Journal of the American College of Cardiology. 2015; 66: 1851-9.
4. Senoo K, Proietti M, et al. Evaluation of the HAS-BLED, ATRIA, and ORBIT Bleeding Risk Scores in Patients with Atrial Fibrillation Taking Warfarin. Am J Med. 2016; 129: 600-7.
5. Roldan V, Marin F, et al. Predictive value of the HAS-BLED and ATRIA bleeding scores for the risk of serious bleeding in a "real-world" population with atrial fibrillation receiving anticoagulant therapy. Chest. 2013; 143: 179-84.
6. Borre ED, Goode A, et al. Predicting Thromboembolic and Bleeding Event Risk in Patients with Non-Valvular Atrial Fibrillation: A Systematic Review. Thromb Haemost. 2018; 118: 2171-87.